Designlyft för en svensk ikon – med fokus på konvertering

Kund:

Tradingbox AB

Bransch:

Hem & Inredning

Kategori:

Shopify

Leverantör:

Stride

Bakgrund

Solstickan Design skapar moderna, stilrena produkter inom hem och inredning – inspirerade av den klassiska Solstickepojken. Med ett tydligt fokus på kvalitet och formgivning kombinerar företaget svensk designtradition med samhällsnytta. En del av intäkterna går till Stiftelsen Solstickan, som i generationer har arbetat för att stötta barn och äldre i Sverige. Solstickan Design säljer direkt till konsument via sin egen Shopify-butik.

Utmaning

Solstickan Design ville lyfta sin befintliga Shopify-butik för att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringsgraden. Fokus låg på att skapa en mer engagerande, lättnavigerad och modern D2C-upplevelse som speglar varumärkets visuella identitet och värderingar.

Lösning

Stride tog fram en ny design för hela storefronten och byggde upp en custom-version av Shopify-butiken. Arbetet inkluderade:

  • En helt ny navigationsstruktur med en modern och tydlig meny

  • Uppdaterade produktkort med inbyggd ”lägg i varukorg”-funktion

  • Visuella brödsmulor för förbättrad navigering

  • Funktionalitet för att föreslå passande tillbehör direkt i varukorgen

  • Optimering för mobilanvändare för maximal tillgänglighet

Allt paketerades i en responsiv, pixelperfekt design som lyfte varumärkets uttryck och skapade en mer konverteringsdriven användarupplevelse.

 

Resultat

Med den nya lösningen har Solstickan Design tagit ett tydligt kliv framåt digitalt. Den förbättrade navigeringen och det uppdaterade produktflödet har lett till ökad användarvänlighet och en starkare koppling mellan varumärket och kundresan.

 

Satsningen har inte bara resulterat i bättre konverteringssiffror – utan också i ett visuellt lyft som stärker Solstickan Designs position som en modern bärare av ett svenskt kulturarv.